Sådan skal du forholde dig til den nye bogføringslov


Dig og den nye bogføringslov

Sådan skal du forholde dig, hvis du benytter NAV, Business Central On Premise eller Business Central Cloud. 

Den nye bogføringslov kræver, at du fremover både udfører din bogføring og opbevarer dine bilag digitalt. Det kan ske enten ved, at du benytter et standardsystem godkendt af Erhvervsstyrelsen, som sikrer at opdatere systemerne i henhold til styrelsens krav eller ved at anvende eget system, hvor virksomheden selv løbende efterlever kravene. Nedenfor giver vi et overblik over, hvordan du skal forholde dig, hvis du benytter enten NAV, Business Central On Premise eller Business Central Cloud. 



Image

Hvad betyder den nye bogføringslov for dig, der benytter Business Central Cloud?  

Vi forventer, at Business Central Cloud d. 1. januar 2024 bliver godkendt af Erhvervsstyrelsen som standardsystem, der lever op til kravene i den nye lovgivning. Det betyder, at benytter du Business Central Cloud, er du som udgangspunkt godt dækket ind i forhold til krav om digital bogføring og opbevaring af data, IT-sikkerhed og automatisering af bogføringsprocessen. Kontakt twoday RelateIT, hvis du er i tvivl om noget, eller hvis du ønsker at høre om dine muligheder for at opgradere til Business Central Cloud.

Hvad betyder den nye bogføringslov for dig, der benytter Business Central On Premise 

For dig, der benytter Business Central On Premise, er der behov for at gennemgå dit nuværende set-up i forhold til de lovmæssige krav. Bogføringsloven lægger stor vægt på digital bogføring og opbevaring af data og her kræver det, at dit system har de rigtige extensions som fx Continias moduler til digital faktura- og bilagshåndtering. Herudover er der fem krav, som du skal sikre, bliver overholdt i dit system: 

  • Standardisering af kontering via den offentlige standardkontoplan 
  • Understøttelse af brug af det internationale standardfilformat SAF-T 
  • Modtagelse af e-faktura 
  • Understøttelse af indberetning af moms 
  • Tilslutning til NEMhandel 

Du kan læse meget mere om de 5 punkter på Erhvervsstyrelsens hjemmeside, og er du i tvivl om, om din nuværende Business Central indeholder alle elementer, er du meget velkommen til at kontakte os for rådgivning.    

Hvad betyder den nye bogføringslov for dig, der benytter NAV?  

For dig, der benytter NAV, er situationen den samme som på Business Central On Premise, da NAV ikke forventes godkendt som et standardsystem i forhold til Erhvervsstyrelsens krav. Det betyder, at du enten skal sikre dig at tilknytte de rette tilpasninger og moduler, som fx Continias moduler til faktura- og bilagshåndtering til din NAV - eller du skal overveje, om det ikke er tid til at opgradere til Business Central Cloud, hvor du sikrer dig, at systemet lever op til alle krav og at de halvårlige releases sørger for, at du hele tiden er på forkant med lovgivningen. Lige nu kører Microsoft en kampagne, hvor du kan få 40% rabat på at skifte til BC Cloud, så hvis du ønsker at opgradere, hjælper vi dig gerne med at komme i gang.  

Har du brug for hjælp til opgradering?