Home & Garden AmbA

Med spaden i hånden og styr på systemerne

Home & Garden AmbA er Danmarks største frivillige kæde af førende planteskoler, som fordeler sig over hele landet. Deres medlemmer er vant til at have spaden i hånden og servicere kunderne på nærværende og bedste vis. Men når der er mange manuelle processer for at få køb, salg og lager til at hænge sammen, giver det udfordringer og fjerner fokus fra netop dét, som planteskolerne er allerbedst til – nemlig at ’arbejde med skovl og spand’ for at give kunderne en god oplevelse.

Nu har Home & Garden AmbA heldigvis gjort det muligt at strømline planteskolemedlemmernes arbejdsgange, og det giver pote på planteskolerne.

Direktør Michael Elnegaard fra Home & Garden AmbA fortæller, at de ønsker at tilbyde deres planteskoler attraktive fordele. Derfor har de valgt en LS Retail standardløsning, som passer til alle, og som gør, at de nemt kan blive opdateret på data.

”Takket være vores samlede løsning, er vi nu med hele tiden - det gør en væsentlig forskel! Vi har indsigt i forretningen. Vores medlemmer har fået en stor aha-oplevelse og indsigt i, hvor meget de kan rykke forretningen, og hvor meget lettere hverdagen bliver ved at bruge de løsninger, der i øvrigt passer perfekt til branchen, som vi har lavet i samarbejde med twoday RelateIT”

fortæller Michael Elnegaard, direktør ved Home & Garden AmbA.

LS Retail som den drivende motor

Home & Garden AmbA har en LS Retail motor, som sørger for at samle alle data i én integrerbar løsning. LS Retail er et system, der er designet til detailbranchen og er derfor oplagt for Home & Garden, for udover at samle alle informationer ét sted, så er det også muligt at knytte både planteskolernes fysiske butikker sammen med deres respektive webshops, og det mener direktør Michael Elnegaard fra Home & Garden AmbA er vejen frem.

Home & Garden har valgt at gå all in på den store forkromede løsning, og direktøren fortæller, at der i høj grad har været behov for at automatisere processer for at lette det administrative arbejde. Det mærker man for alvor nu, hvordan løsningerne bærer frugt.

Digital lagerløsning – smart scannerapp og nem betjening af kunderne

-På planteskolerne kommer der mange varer ind, og der ryger også mange varer ud af butikken igen. Her er er det med at holde tungen lige i munden, for det går stærkt, og tidligere kunne det være uoverskueligt med mange manuelle processer. Papirerne er nu blevet smidt i skraldespanden og skiftet ud med digitale processer og en mobil warehouse scanner.

”Det har vi heldigvis fået automatiseret nu, så vi med en mobil scannerløsning nemt kan modtage varer og lægge dem på lager. Det betyder også, at det nu er muligt at se, hvad der præcis er købt og hvad der er solgt, fordi vi har overblikket med vores lagerløsning. Det giver os også en fantastisk mulighed for at planlægge de næste indkøb og effektivisere forretningen”

fortsætter Michael Elnegaard, direktør ved Home & Garden AmbA.

-Hos Home & Garden har vi også indført et stregkodesystem til kasseløsningen – og det er noget af dét som vi er særligt glade for – og som også gør, at der er tid til dét, der er vigtigst for planteskolerne i hverdagen og ikke mindst kunderne.

”ALLE kan stå ved kassen nu. Det er blevet meget nemmere. De skal bare se, hvor mange varer kunderne har med, scanne dem, og så kan de modtage penge uden at tænke over, om de har valgt den rigtige varegruppe”

siger Michael Elnegaard, direktør ved Home & Garden AmbA.

Smart med styr på stamdata

-En stor værdi i den samlede løsning er den synergieffekt, der ligger i at alle stamdata deles mellem planteskolerne. Det betyder, at arbejdsprocesserne bliver lettet for alle, da varen kun skal oprettes én gang. Samtidig spares der tid og der er fuldt overblik over, hvad varen koster.

En webshop der fungerer – kunderne kører aldrig forgæves

-På de planteskoler som har en tilhørende webshop, spiller tingene også sammen. LS Retail motoren sørger nemlig for, at der er sammenhæng mellem data på webshoppen og data fra lageret. Det betyder, at ingen kunder kommer til at køre forgæves for f.eks. en sæk kartofler. Når sækken med kartofler er købt, opdateres det med det samme – om end den er købt fysisk eller online.

Et digitaliseret bogholderi med automatiserede processer

-Udover processerne i fronten på de forskellige planteskoler, er der også styr på alle processerne bagved i bogholderiet. Hos Home & Garden har vi nemlig et hav af Continias produkter i spil, som integrerer direkte i maven på LS Central.

-Og hvad betyder det så? Ja, det betyder at hele bogholderifunktionen har fået et nøk op på automatiseringsstigen, og at man undgår en masse manuelt tastearbejde i forbindelse med f.eks. opgørelse og bankafstemning. Vores medlemmer sparer masser af tid og ressourcer, og der forekommer markant færre fejl.

”Når man lærer at bruge Continias moduler, bliver man simpelthen SÅ glad. Det er en kæmpe hjælp i dagligdagen – og ja, vi har jo valgt hele pakken og det er vi glade for, for det har stor betydning for vores medlemmers arbejde. Udover at det er en kæmpe hjælp, så giver det også en tryghed, at det kører sikkert! Det er rent ud sagt skidegodt.”

 Michael Elnegaard, direktør ved Home & Garden AmbA.

-Og som prikken over i’et og med tryghed i maven er medlemmerne fuldstændig compliant med den nye bogføringslov, som træder i kraft i 2024.

Et stærkt samarbejde med twoday RelateIT

-Der er stor begejstring for samarbejdet med twoday RelateIT, og med Rasmus Guldager ved roret, føler vi os hos Home & Garden sikkert rådgivet på rejsen mod en mere digital fremtid.

”Rasmus har været med lige siden vi startede, og vi har udviklet os sammen. Jeg har et rigtig godt samarbejde med Rasmus, og han er god til at få tingene til at ske – og det hele er gået over al forventning. Men vigtigst af alt, har der været stor forståelse for, hvad vi går igennem, og der er blevet brugt tid på at forklare, så vi forstår, hvordan det hele hænger sammen”

fortsætter Michael Elnegaard, direktør ved Home & Garden AmbA.

-En væsentlig årsag til det positive samarbejde er, at der er blevet brugt tid på forventningsafstemning i starten af forløbet, samtidig med at twoday RelateIT har en professionel tilgang til at starte sådan et stort projekt op.

”Det er spændende, hvad fremtiden bringer – men én ting er helt sikkert: Home & Garden har været igennem en lang proces, og resultatet har stor betydning for de enkelte planteskoler, som har sparet ekstremt meget tid på manuelle processer, fået indblik i deres forretning og tal. Nu er de klar til at stå stærkt på markedet med systemer, der understøtter netop deres forretningsgange” 

afslutter Michael Elnegaard, direktør ved Home & Garden AmbA.