Digitaliseringens rolle i detailhandlens forsyningskæde 


I den digitale tidsalder er detailhandlens forsyningskæde under konstant forandring. En effektiv og gennemsigtig forsyningskæde er afgørende for at opfylde kundernes stigende forventninger og forblive konkurrencedygtig, når man arbejder med detailhandel. Derfor har især detailhandlens forsyningskæde gennemgået en omfattende digital transformation de seneste årtier.  

Er din virksomhed ikke allerede med på en komplet digitalisering af forsyningskæden, kan du på denne side få råd og vejledning til, hvordan du kan benytte digital teknologi til at optimere og forbedre jeres forsyningskæder med fokus på to værktøjer, der er skræddersyet til netop detailhandlen: Microsoft Dynamics 365 Business Central og LS Retail. 

Image

3 typiske udfordringer i detailhandlens forsyningskæde 

Før vi går dybere ind i digitaliseringens rolle, lad os først se på nogle af de udfordringer, du som detailhandler typisk står over for i forsyningskæden: 

1. Efterspørgselsvariation 


Du skal håndtere ændringer i efterspørgslen af dine varer i forhold til årstider, trends og kampagner, hvilket gør det udfordrende at forudsige og opfylde behov. 

2. Lagerstyring 


At finde den rette balance mellem lagerbeholdning og omkostninger er en konstant udfordring. Over- eller underbeholdning kan have økonomiske konsekvenser. 


3. Data og sporbarhed 


Mangel på sporbarhed og generelt på transparente data kan føre til ineffektivitet og manglende overblik over forsyningskæden. 




 Digitaliseringens rolle i detailhandlens forsyningskæde 

Digital teknologi spiller en afgørende rolle i at løse de tre ovennævnte udfordringer og de to centrale værktøjer, Microsoft Dynamics 365 Business Central og LS Retail, kan med den rette rådgivning og sparring hjælpe dig med at løse disse udfordringer.

Microsoft Dynamics 365 Business Central er en integreret forretningsstyringsløsning, der giver detailhandlere mulighed for at strømline processer. Nøglefunktioner omfatter bl.a.: 

  1. Efterspørgselsplanlægning: Ved hjælp af avancerede analyseværktøjer hjælper Business Central detailhandlere med at forudsige efterspørgslen mere præcist, så du ikke brænder inde med varer, du ikke kan sælge eller omvendt har for få varer i forhold til efterspørgslen. Dermed undgår du unødvendige omkostninger. 
  1. Effektiv lagerstyring: Ved at optimere ordrer og omsætningshastighed får du en mere mere nøjagtig styring af lagerbeholdningen. 
  1. Dataintegration: Business Central integrerer alle aspekter af forsyningskæden via realtidsdata og sporbarhed samt skaber transparens i dine data. Det hjælper med at reducere fejl og forbedrer hele din virksomheds effektivitet. 

Kombiner Business Central med LS Retail og få en komplet løsning til detailhandel 

LS Retail er en omfattende softwareløsning skræddersyet til detailhandlere og restauranter og som lægger sig oven på Business Central, så du kan lade data flyde gennem alt fra lager og logistik over din webshop og helt ud til kasseløsningen i butikken. Med LS Retail får du funktioner som: 


Butiksadministration

LS Retail giver mulighed for nem styring af butikker og online kanaler fra én central platform. Det gør det lettere at opretholde konsistens og effektivitet i hele forsyningskæden.


Kasseapparater

Løsningen hjælper detailhandlere med at håndtere betalinger og forbedre kundeoplevelsen ved kassen ved at tilbyde en simpel og intuitiv kasseløsning, der er integreret med hele forsyningskæden. 


Loyalitetsprogrammer

Ønsker du at øge kundetilfredsheden og styrke dit forhold til kunderne indeholder LS Retail også værktøjer til at oprette og administrere kundeloyalitetsprogrammer. 

Fremtiden for detailhandlens forsyningskæde 

Detailhandlen er oftest én af de brancher, som er længst fremme når det kommer til digitalisering af processer, da kunderne konstant forventer bedre kundeoplevelser. Digital teknologi som Microsoft Dynamics 365 Business Central og LS Retail har revolutioneret – og vil fortsat revolutionere - detailhandlens forsyningskæde ved at tilbyde effektive løsninger til at tackle udfordringer og forbedre processerne.  

Fremtiden byder på endnu mere integration, automatisering og anvendelse af dataanalyse til at forudsige efterspørgsel og optimere lagerbeholdningen. Det vil føre til mere effektive og bæredygtige forsyningskæder, hvilket gavner både detailhandlere og deres kunder. Kombinationen af Microsoft Dynamics 365 Business Central og LS Retail hjælper med at skabe de nødvendige og effektive forsyningskæder i en stadig mere konkurrencepræget branche.  

Kunne du tænke dig at vide mere om, hvordan du kan effektivisere din forsyningskæde ved hjælp af digitalisering, så kontakt twoday RelateIT. Vi tilbyder en uforpligtende stuegang, hvor vi gennemgår din virksomheds processer og taler om, hvordan de evt. kan optimeres.  

Let's succeed together


twoday RelateIT har mange års erfaring med at understøtte succesfulde detailhandlere med deres digitale transformation. Se fx i denne video, hvordan Plantorama udnytter de digitale muligheder.  


Kontakt os her