Plantorama

Bedre kundeoplevelser med en digital strategi

Plantorama er en dansk familieejet virksomhed med over 650 medarbejdere. Med 13 store fysiske centre fordelt over Jylland, Sjælland og Fyn er Plantorama Danmarks største have- og dyrecenterkæde.

Med en gennemtænkt digital strategi arbejder Plantorama for at skabe bedre kundeoplevelser helt ude fra parkeringspladserne med smarte mobile løsninger til den fysiske butik med blandt andet Click & Collect.

Plantorama bruger løsninger fra LS Retail, som er markedets mest komplette løsning til detailbranchen. Gennem LS Central kan Plantorama styre forretningen effektivt med Microsoft 365 Business Central som base.

Centerchef for Plantorama i Tilst, Brian Ahler, fortæller:

- Plantorama i Tilst er en butik, hvor vi rigtig gerne vil være kendt for de oplevelser og det unikke univers, som vi kan skabe for kunderne. Vores kunder skal blive draget af butikken og opdage behovet hjemme i husstanden. Hvis vores gæster kommer med børn, kan de gå i vores legeområde, og forældrene kan sidde og nyde en god kop kaffe imens.

"IT har altid været en stor del af strategien i Plantorama, og det gør vi for at skabe nogle gode oplevelser for vores kunder, så tingene bare fungerer, når de besøger os. Ligeledes er det vigtigt at effektivisere og gøre tingene smidige for vores medarbejdere."

Torben Castenskiold, Økonomidirektør, Plantorama

En alt-i-en løsning fra LS Retail

Økonomidirektør i Plantorama, Torben Castenskiold, fortæller om den digitale strategi:

- IT har altid været en stor del af strategien i Plantorama, og det gør vi for at skabe nogle gode oplevelser for vores kunder, så tingene bare fungerer, når de besøger os. Ligeledes er det vigtigt at effektivisere og gøre tingene smidige for vores medarbejdere.

- Systemet LS Central af LS Retail har vi brugt i rigtig mange år, og vi er superglade for samarbejdet med twoday RelateIT. De hjælper os med at gøre os skarpe på vores løsninger, og de udfordrer os hele tiden på, at vi kan lave nogle bedre løsninger både for medarbejdere og for kunder.

- Vi bruger LS Central i vores cafeer og i vores restauranter, så vi har egentlig den samme løsning hele vejen igennem vores butikker. Det betyder meget for os, at vi har et integreret system, hvor vi har tingene samlet i den samme suite. Det betyder, at der er utrolig kort vej fra, at vi har kørt ting igennem kasseapparatet, til lageret stemmer, til folk har købt en kop kaffe og så videre.

"Tidligere sad vi mere ude bagved, fordi det var derude, vi havde vores computer, og det var derude, vi kunne arbejde. Nu har vi fået IT-løsningerne ind i butikken på gulvet, og på den måde kan vi også være mere synlige for vores kunder."

Brian Ahler, Centerchef, Plantorama TIlst

Brian Ahler uddyber om kasselinjen:

- Det er vigtigt for os at have en stabil og hurtig løsning til vores kasselinje. I dag kører vores kasselinje på en Toshiba-løsning, hvor vi ikke har de hastighedsproblemer, som vi har haft tidligere. Da jeg kom ind i virksomheden, kunne vi cirka køre omkring DKK 100.000,00 igennem plus moms på hver kasse, og nu lægger vi et sted mellem DKK 140-150.000,00. Det er en betydelig forskel, som kan mærkes hele vejen rundt.

- Tidligere sad vi mere ude bagved, fordi det var derude, vi havde vores computer, og det var derude, vi kunne arbejde. Nu har vi fået IT-løsningerne ind i butikken på gulvet, og på den måde kan vi også være mere synlige for vores kunder.