Kjær & Sommerfeldt

LS Retail understøtter oplevelsesunivers hos Kjær & Sommerfeldt

Kjær & Sommerfeldt er en grossistvirksomhed, der sælger vin – både i deres tre butikker og på deres hjemmeside. Virksomheden har omkring 150 år på bagen og sælger i dag ikke kun vin, men også oplevelser på deres vinbarer, i smukke, historiske butikker, hvor du virkelig mærker historiens vingesus. Forretningens udvikling sætter særlige krav til IT-systemerne, som skal kunne håndtere forandringer og nye muligheder. Heldigvis understøtter LS Central fra LS Retail både den traditionelle forretning og oplevelsesuniverset og sikrer en smidig integration med både ERP-system og E-commerce-platformen. Det er afgørende for, at processerne flyder gnidningsfrit i dagligdagen, så Kjær & Sommerfeldt fremstår professionelt overfor kunderne.

LS Central rummer særlige krav til forretningen – mere end bare en POS-løsning

IT-chef Mathias Toftdal Christensen fra Kjær & Sommerfeldt fortæller, at de bruger LS Central som en alt i en løsning, og det har stor betydning, at LS Retail spiller sammen med både E-commerce-platform, ERP-system og lagerløsningen. Sammenhængen i alle processer og integrationen af data, betyder nemlig, at medarbejderne i fronten har mere tid til at yde den kunderådgivning, som står deres hjerte nært, alt imens de ikke skal tænke over besværlige IT-systemer.

”De største fordele ved LS Central er, at ændringer i f.eks. sortiment og pris kommer ud på kassen med det samme, og der skal ikke bruges for meget tid på systemet. Det virker bare, og derfor kan vores medarbejdere fokusere på netop dét, som de er bedst til – nemlig at rådgive vores kunder om vin,” 

fortæller Mathias Toftdal Christensen, IT-chef ved Kjær & Sommerfeldt.

Med styr på data og systemer er der plads til en masse nye initiativer for Kjær & Sommerfeldt, der som forretning altid er klar på nye udfordringer. Med denne tilgang til at drive forretning betyder det meget for Kjær & Sommerfeldt, at LS Retails produkter er ligetil og let integrerer med andre systemer. På den måde kommer LS Retail produkterne til at passe ind i flere forskellige afkroge af forretningen. Mathias fortsætter:

”LS Central er et komplet system, der er nemt og hurtigt at gå til, men der er ikke problemer, når man har ønsker, som er ude af boksen. Vi har nemlig også mange specielle krav til vores forretning, og det kan LS Central også rumme.”

Mathias Toftdal Christensen, IT-chef ved Kjær & Sommerfeldt.

LS Central – en fleksibel løsning, der rummer både POS og restaurantdrift

Kjær & Sommerfeldts nyeste forretningsinitiativ er opbyggelsen af vinbarer i nogle af deres butikker, hvilket sætter nogle helt særlige krav til deres IT-systemer. Her imødekommer LS Central også kravene til en god kundeoplevelse samt nem og effektiv betjening. Vingrossisten udnytter nemlig fleksibiliteten i LS Central, hvor det også er muligt at knytte vinbarens aktiviteter sammen med den øvrige forretning. Når medarbejderen i vinbaren betjener kunder, viser kassen visuelt, hvordan bordene i baren er sat op. Det er effektivt og overskueligt, og medarbejderen kan oprette åbne regninger, som bliver tilknyttet det enkelte bord. Kunderne kan derfor bestille mere på samme bon uden at afregne med det samme, og al data bliver efterfølgende integreret i forretningens ERP-system.

”LS Central understøtter ikke bare en almindelig kasse, men vi kan endda også lave åbne regninger i vores vinbarer. Det er virkelig smart, at vi har det hele samlet i ét system. LS Central understøtter det, vi ønsker, og vi er ikke afhængige af at indordne os efter systemet,”

fortsætter Mathias Toftdal Christensen, IT-chef ved Kjær & Sommerfeldt

Ifølge Mathias Toftdal Christensen betyder det meget for hele kundeoplevelsen, når IT-systemerne hænger sammen, så kunden får den samme gode oplevelse, uanset om kunden møder Kjær & Sommerfeldt i en fysisk butik eller på webshoppen. Selv de mindste ting tæller, som f.eks., at priserne stemmer overens i både den fysiske butik og online – og at en vare bliver fjernet fra lageret, så snart den er købt i en af butikkerne.

Et sikkert system, der altid virker – en bekymring mindre

Hos Kjær & Sommerfeldt er det vigtigt med ordentlighed – det skinner igennem, når systemerne spiller sammen og driftssikkerheden er på plads. Mathias udtrykker, at det betyder rigtig meget, at de kan fortsætte med at betjene kunder i tilfælde af, at forbindelsen til LS Central ryger. Så snart forbindelsen er reetableret vil LS Central opdatere stamdata op imod hovedsystemet. Det giver en enorm tryghed og intet efterfølgende bøvl, hvis uheldet skulle være ude.

Et stærkt og solidt partnerskab med twoday

Kjær & Sommerfeldt lever i en kompleks verden med en omnichannel-strategi, hvor de gerne vil nå kunderne så mange steder som overhovedet muligt. Mathias Toftdal Christensen mener, at det i den forbindelse er rart med en engageret sparringspartner, der altid supplerer med den realistiske og kritiske vinkel:

”twoday er en partner, som kan gennemskue vores forretning og som virkelig sætter sig ind i tingene. I forhold til hvor stor en del LS Central udgør af vores forretning, er det afgørende for os, at vi har de rigtige mennesker til at hjælpe os. Vi har et partnerforhold med twoday og ikke et kundeforhold. De er lige så interesserede i, at tingene bliver gjort på en god måde som os, og det værdsætter vi virkelig.”

Mathias Toftdal Christensen, IT-chef ved Kjær & Sommerfeldt.

En fremtid med LS Central

Kjær & Sommerfeldt har en filosofi om, at det er bedre at tage to skridt frem end at stå stille. De eksekverer på tingene, og det kræver også en partner, der kan rykke hurtigt og imødekomme deres krav. Samtidig er ordentlighed et vigtigt aspekt, som har fulgt med forretningen i den 150 år lange historie, og også på dette punkt komplementerer Kjær & Sommerfeldt og twoday hinanden.

”Ordentlighed er en del af vores vision. Det gælder både os selv, men også i relation til vores partnere. Det er vigtigt for os, at vi bevarer vores historie samtidig med, at vi kombinerer det flotte, gamle og æstetiske udtryk med moderne teknologi. Her støtter twoday os på IT-fronten med respekt og stor forståelse for det forretningsmæssige,” afslutter Mathias Toftdal Christensen, IT-chef ved Kjær & Sommerfeldt.

Vil du vide mere?


Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har nogen spørgsmål eller vil vide mere om hvad vi kan hjælpe netop din virksomhed med. Vi er altid klar til at hjælpe dig. 

kontakt os her