BI til produktion
Med Business Intelligence til produktionsselskaber, får du blandt andet svar på:
- Hvor mange ordrer, I leverer til tiden
- Hvor lang tid den komplette produktion af én ordre fra indgang til levering tager
- Hvor mange procent af jeres kapacitet, der er udnyttet
I produktionsvirksomheder er det essentielt med et godt overblik for at udnytte kapaciteten bedst muligt, samt at formå at levere ordrer effektivt og til tiden.
Nøgleordene er den rigtige information på det helt rigtige tidspunkt og til de rette folk. Her er det ikke nok med en opdatering 2 gange om dagen. Dataene skal helst være live og synliggjorte, på en måde, så alle kan følge med i produktionen og agere om nødvendigt. Med et dashboard vist på en skærm, koblet direkte til de primære datakilder i produktionen, kan effektiviteten følges løbende og justeringer foretages i god tid. Samtidig kan ledelsen følge med via PC eller mobil, og ændre strategien i takt med optimeringsmuligheder forekommer eller kundernes krav ændres.
Resultatet med en god BI løsning til produktion taler for sig selv: Tilfredse kunder, der naturligvis også er hele grundlaget for produktionen, og så selvfølgelig en effektiv styring, der sikrer at din virksomheds maskiner og medarbejdere bliver effektivt udnyttet med lavere omkostninger til følge.
BI til handel
Når vi, hos RelateIT, laver løsninger til handelsvirksomheder, er det ofte med fokus på at skabe effektive salg på landevejen. Det første værktøj til det, har dine sælgere allerede: deres mobil. Med Power BI, får alle sælgere direkte adgang til et dashboard, så nødvendige informationer om jeres kunder er tilgængelige – selv på farten. Alle data er opdateret live, så I altid arbejder med virksomhedens data i realtid og har nødvendige kundeinformationer lige ved hånden. Det giver jer alle et detaljeret overblik over den enkelte kunde og varegruppe samt deres kreditværdighed og andre essentielle oplysninger for et effektivt salg. Det betyder også, at der spares der tid på forberedelse. Tid der kan bruges på ekstra besøg.
Lager og marketing kan eksempelvis også sende oplysninger direkte til alle eller den enkelte sælgers dashboard, for at gøre opmærksom på kampagner eller varer der ønskes omsat fra lageret.
Kobler vi også indkøb på, kan disponering foretages effektivt med input fra trends, spottet på besøg hos kunder.
Overordnet, kan en Business Intelligence løsning, derfor give værdifuld information såsom:
- Hvor mange sælgerbesøg I har haft til jeres A-kunder i år
- Hvor lang tid sælgere bruger på at forberede sig, og om det er effektivt jf. jeres salgsmålsætninger
- Om I får de rette priser fra jeres leverandører
BI til detail
Vores detail kunder efterlyser først og fremmest overblik. Så ønsker din virksomhed eksempelvis også at få synliggjort, hvordan jeres butikker performer i forhold til hinanden, eller om specifikke styles sælger bedre i en by fremfor en anden, så er en god Business Intelligence løsning formentligt noget for dig.
Når vi laver en løsning til detail, deler vi den ofte i 3 niveauer:
- På første niveau finder du et detaljeret overblik over den enkelte butik, hvor salget kan følges og illustreres pr. produktgruppe eller medarbejder. Det er således salgsassistenterne, der har adgang hertil, men også regionschefer og ledelsen. Det giver en unik mulighed for disponering og motivation af de ansatte.
- På niveauet over, kan regionschefen sammenligne butikker på tværs, og følge med i trends, så personale og varer kan flyttes derhen hvor det er mest effektivt.
- Helt på toppen, kan ledelsen følge med i hele virksomhedens gang og overvåge salget i webshoppen sammenlignet med de fysiske butikker. Det giver en unik mulighed for at differentiere jer på salgskanaler, så både butik og web sælger bedst muligt.
Det betyder, at alle i din virksomhed har adgang til data i realtid, der er nødvendig for at I også bedst muligt kan beslutte og udføre jeres opgaver i hverdagen. I får eksempelvis svar på:
- Hvilke styles og varianter, der sælger bedst i den enkelte butik
- Hvordan salget er sammenlignet med samme uge sidste år, eller andre sammenligningspunkter
- Hvordan den enkelte salgsassistent performer
BI til foreninger
Når man driver en forening, er det vigtigt at følge med I, om de tilbud og fordele, der tilbydes jeres medlemmer faktisk også bliver brugt. Med vores Business Intelligence løsning til foreninger, får du overblik over netop dét. Du får eksempelvis svar på:
- Hvilke medlemmer, der er i fare for at forlade jeres forening
- Hvordan medlemsudviklingen er i forhold til trends
- Hvilke tilbud og kampagner, jeres medlemmer benytter sig af
Glade medlemmer, der får værdi af medlemskabet er, som du sikkert allerede ved, mindre tilbøjelige til at forlade foreningen. En god BI løsning skaber eksempelvis overblik over udviklingen i medlemmer, og fortæller hvilke fordele, der benyttes af hvilken type medlemmer. Samtidig kan det give en unikt indblik i, hvilke medlemmer, der er tilbøjelig til at forlade jer. Så har du mulighed for at agere på indsigten med det samme, og eventuelt ændre i vilkår eller udbud.
Når man er forening, og forvalter medlemmernes kontingenter, er det selvfølgelig også vigtigt, at løsningen er let at administrere og ikke alt for dyr. Med et self-service værktøj koblet direkte på jeres ERP-system, sikrer vi hurtig værdi og holder omkostningerne nede.
Andet BI
Uanset hvilken branche jeres virksomhed befinder jer I, er udgangspunktet for vores BI løsninger altid din virksomheds behov. Med de rette data, kan I træffe bedre beslutninger – og det er ofte et ønsket mål med Business Intelligence.
Om I ønsker at bringe data helt ud til den enkelte medarbejder, understøtte daglige beslutninger, gøre virksomheden datadreven eller at sikre evidensbaseret og visuel lækker rapportering til den øverste ledelse – så hjælper vi gerne dig og din virksomhed.
Vi sørger for at lære jeres forretningssystem at kende i detaljer, og ved præcis hvordan vi gør data tilgængelige på tværs af regnskaber, produkter, kunder og projekter. Og det behøver ikke være dyrt. Vi leverer altid vores løsninger i faser, som sikrer målbar værdi, før den næste fase igangsættes. Dette sikrer også at jeres organisation kan følge med, og kommer godt i gang med brugen.
Her er nogle eksempler på, hvad vi i fællesskab kan arbejde på, at give din virksomhed bedre indsigt i:
- Hvad er den største udfordring i virksomheden?
- Hvordan øger vi kundetilfredsheden og salget af et produkt?
- Kan rapportprocessen automatiseres med hurtigere og bedre rapportering til følge?