Sådan får du mest værdi ud af dine data 

Det er næppe en hemmelighed, at en af vejene til en konkurrencedygtig virksomhed er muligheden for at kunne tage databaserede beslutninger. Det har været en af de helt store digitale trends i en del år efterhånden, og så er det et område, som er i konstant udvikling, hvilket gør det ekstra spændende at dykke ned i.

Du har data tilgængelig i alle lag i din virksomhed, men hvordan får du det organiseret og analyseret, så du kan danne mening ud af det? Hvordan får du i det hele taget mest værdi ud af den store mængde data, som din forretning danner hver eneste dag?

For nogle vil det være helt intuitivt at tænke databaseret, og for andre vil det være et kulturchok. Lige meget hvad dit udgangspunkt er, risikerer du at miste et stort potentiale i din virksomhed ved ikke at forholde dig til dine data. Heldigvis er der masser håb forude; det er nemlig ret simpelt at opstille og få overblik over dine data på en letforståelig måde. Som med så meget andet, handler det om at bruge de rigtige værktøjer. Det er jo også uoverskueligt at skrue en skrue i væggen uden en skruetrækker, ikke?

Hvad vil du have indsigt i?

Det er selvfølgelig vigtigt, at du ved, hvad du vil bruge dine data til – ellers bliver det hurtigt uoverskueligt igen. Alt efter hvilken branche du befinder dig i, vil der være oplagte ting, du kan få indsigt i.

Hvis du eksempelvis arbejder med B2C og har en webshop, vil du nok gerne vide, hvordan du kan gøre købsoplevelsen bedre for dine kunder, så de kommer tilbage igen og igen.

Hvis du derimod arbejder med B2B, kunne det være interessant at vide, om dine nyhedsbreve og kampagner rent faktisk skaber leads og leder til et salg på den lange bane.

Pointen er, at mulighederne er rigtig, rigtig mange – og det er bare med at komme i gang. Vi har erfaring med mange forskellige brancher og hjælper dig selvfølgelig gerne med at finde frem til, hvordan du kan skabe værdi med dine data i lige netop din virksomhed.

Data + data + data = værdi

Når du begynder at kombinere dine data og sætte dem i systemer, så finder du guldet. Det er nemlig i kombinationen af data, at du kan sammenligne og finde mønstre og forskelle – og på den måde få større tillid til dine beslutninger.

Det er selvfølgelig interessant at vide, om dine kunder besøger din webshop via mobilen eller via computeren. Men det er endnu mere interessant at vide, at dem der oftest gennemfører en handel på din webshop, faktisk gør det via mobilen og desuden er i alderen 18-24. Det fortæller dig, at det kan betale sig at bruge ekstra ressourcer på at gøre din webshop endnu mere mobilvenlig eller måske overveje at bygge en app til dine kunder.

Det rette værktøj

Et af de bedste værktøjer på markedet hedder Microsoft Power BI. Du har nok hørt om det før, og det er der en grund til. Med Power BI får du nemlig et visuelt overblik med intuitive grafer og modeller. Det kræver kun et par klik, og så er du i gang med at kombinere dine data fra eksempelvis dit regnskabssystem til dine marketingkanaler og din hjemmeside.

Microsoft Power BI giver dig og dine kollegaer i forskellige afdelinger mulighed for at arbejde databaseret og hele tiden være opdateret på, hvad der sker i forretningen. I kan skabe jeres egne grafer og dynamiske dashboards ud fra jeres KPI’er og behov. Desuden er Microsoft Power BI cloudbaseret, så du har adgang til dit visuelle dashboard og rapporter når som helst og hvor som helst.

Microsoft Power BI er med til at gøre rigtig mange virksomheder konkurrencedygtige og give dem trygheden i at træffe de rigtige beslutninger, på det rigtige grundlag – og det er med til at skabe værdi ud af dine data.

Vil du også skabe værdi ud af dine data?

Power BI giver kun værdi, hvis man har de rigtige data til rådighed. Derfor har vi stor succes med vores “Godt i gang" tilbud, hvor vi hjælper jer med at skabe en dataplatform og komme i gang med de første rapporter.

Det er billigere, end du tror at komme i gang, og vores voksende Business Intelligence afdeling hjælper dagligt virksomheder med implementering af Power BI. Kontakt os her, hvis du vil høre mere om, hvordan vi også kan hjælpe dig – og kom et skridt tættere på, at få mest muligt værdi ud af dine data.