Hvad vi fik med fra Days of Knowledge 2019?

RelateIT brugte fredag og lørdag i sidste uge i selskab med de største Business Central-kompetencer fra ind- og udland til Days of Knowledge 2019. Som initiativtager, arrangør og deltagere af konferencen, var vi samlet med 500 ligesindede fra branchen til Danmarks første Business Central konference, som blev afholdt i Odense Congress Center, og fik styr på det nye i produktet, licenser, teknik og andre nye muligheder i og omkring produktet.

Image

Danmark på forkant

Microsoft var hurtige til at bakke op om konferencen, der udelukkende fokuserer på Business Central, og samtidig rummer de underliggende og tilhørende systemer, krav og muligheder, der omgiver Business Central i Microsofts Azure miljø.

Det var en stor fornøjelse for os alle at hilse på mange velkendte ansigter, og at opleve en branche i Danmark, hvor vi kan være fælles om at sikre et højt vidensniveau og tiltrække os en international opmærksomhed.

Business Central under forandring

Forandringer er den nye virkelighed. Der tilføjes hele tiden ny funktionalitet og forbedres på det eksisterende. Hvert halve år fremover kommer der en større pakke med ny funktionalitet, og hver måned inkluderes mindre tilføjelser og rettelser.

Dette stiller spørgsmålstegn ved, om kundens hidtidige opgraderingsstrategi hvert 4.-6. år er den rigtige. Microsofts løsning på dette er, at specialudvikling nu udvikles som extensions, et lag der udvider standardapplikationen uden at selve kernen ændres – fremfor som tidligere, hvor standardapplikationen blev tilrettet direkte af NAV-partneren. Fordelen ved det nye tiltag er, at opgraderingsprojekter bliver nemmere at gennemføre, og at kunden i den model hurtigere kan få gavn af den nye funktionalitet, der introduceres.

Under kølerhjelmen bliver der arbejdet på at adoptere alle de nye muligheder, som Business Central har i den store Azure-, Office- og Dynamics 365-familie.

Samtidig er der nu mulighed for, at Business Central i de kommende år kan lægge gamle tekniske og strukturelle begrænsninger bag sig, og sadle om til fremtiden.


Image

1:3 navngivne brugere og enhedslicenser

Microsoft har ændret Business Central-licenseringen med resten af deres produkter i Dynamics og Office 365-familien. Det betyder, at brugere ikke længere har såkaldte ”samtidige licenser”, som i NAV, hvor flere brugere kan benytte den samme licens – så længe de skiftes til at åbne NAV.

På den ene side møder brugere ikke længere beskeden, at der ikke er flere ledige licenser. På den anden side skal alle brugere have deres egen licens, kaldet ”navngivne brugere”.

Det nye er, at eksisterende NAV-licenser, der opgraderes til Business Central, får tre navngivne licenser for hver samtidig licens uden at betale ekstra for dette. Tidligere var det kun to, hvilket kunne være i underkanten til nogle kunders mange brugere. BC-kunder, der allerede har opgraderet, vil også få den ekstra bruger per konverteret NAV-licensbruger.

Der blev også introduceret en enhedslicens til de maksiner, som flere personer benytter. Eksempler på dette kunne være en lager-pc, et kasseapparat eller lignende. Enhedslicensen er dog kun tilgængelig for BC Cloud-kunder pt.

Adgang til PowerApps

Med i licensen til BC følger en adgang til at bruge PowerApps, der er en del af Microsoft Powerpakke i Office 365. PowerApps giver mulighed for at designe en app, der kan understøtte mange af de arbejdsprocesser, der også er med til at drive en forretning. Dette kan for eksempel være en tidregistreringsapp, en app som kan tage billeder af en pakke, der er leveret eller mere avanceret som instruktioner til lageret. Programmet kan forbindes til mange datakilder udover Business Central, sågar bare et simpelt Excel-ark eller en liste på SharePoint.. RelateIT afholder workshop for om PowerApps den 17. juni 2019 i Kolding.


Image